Reisgids Noordwesten USA

Crater Lake National Park

Goh wat was het koud vannacht.........blijkbaar koelt het hier snacht behoorlijk af. We kwamen er ook nog achter dat we allebei de ramen in Jaydins kamer open hebben laten staan. Het arme ventje heeft het hartstikke koud gehad alhoewel hij niet wakker is geworden. Om 8 uur waren we wakker en na een broodje zijn we op weg naar Crater Lake National Park. Het park is hier niet ver vandaan; 25 mile. Crater Lake is een van de meest bekende kratermeren die zo's 6800 jaar geleden is ontstaan door ene vulkaanuitbarsting van Mount Mazama. Tijdens de uitbarsting is de bovenste 1500 meter weggevaagd. De uitbarsting was 42 x zwaarder dan die van Mount St Helens. De krater heeft een diameter van 10 km en is 600 meter diep.

We beginnen bij Rim Village, halen een koffie en ik koop alvast wat souvenirs. En dan gaan we de 53 km lange rim drive rijden met zijn verschillende vergezichten over het meer. Onze eerste stop is The Watchman overlook die een mooi uitzicht geeft over Wizard Island, een klein vulkanisch eiland in het meer. We passeren meerdere stops en maken schitterende foto's, hopen we :-). Het meer is diep blauw, de zon schijnt, het begint wat warmer te worden want bij de Rim Village was het nog wel erg koud. We zitten hier ook op 2165 meter hoogte. Langs de weg staan allemaal houten palen die in de winter de sneeuwschuivers de weg moeten wijzen, moet je nagaan hoeveel sneeuw hier valt. Onderweg slaapt Jaydin nog een paar minuten. Bij cloud cap overlook hebben we een mooi uitzicht op Phantom Ship island. Onze laatste stop in het park is Vidae Falls. Bij Mazama village kopen en eten we onze lunch en vertrekken weer richting Union Creek....helaas rijden we de verkeerde kant op en duurt het wat langer dan verwacht. Bij onze thuisbasis rijden we nog even naar Prospect waar de Mills Creek Falls te bewonderen zijn. Jaydin loopt de trail naar de waterval gewoon zelf, geweldig vindt hij dit en het water is helemaal zijn ding. De terug weg die omhoog loopt gaat echter anders en wil hij vaak getild worden.

Net 1 mile south van de resort is Natural Bridge... de Rogue river stroomt hie door een lava tube ( natural bridge) waar eens dus de lava doorheen stroomde, stroomt nu het water. Echt een geweldige trail.

Inmiddels is het 5 uur en gaan we terug naar de cabin......speeltijd voor Jaydin en daarna etuhhh bij Beckie's. We bestellen een roast beef sandwich, ground stirloin ( gehakt) en extra patat voor Jaydin. Jeh wat krijg je veel zeg...ze zijn niet zuinig zal ik maar zeggen....Jaydin eet met ons mee, een hap sla, een hap gehakt en ondertussen nog zijn patatjes. De huckleberry pie ( waar het restaurant dus om bekend staat) nemen we mee. Tijdens het eten knoopt een amerikaans echtpaar een gesprek aan...Ok... Jaydin spreekt ze aan .. ze komen uit Lake Tahoe en hebben heel wat te vertellen. Echt grappig hoor hoe makkelijk dat gaat. Na het eten nog een ijsje, een potje voetballen en dan gaat de kleine man naar bed. Wij hangen hier een beetje op de kamer. Het uploaden van de foto's gaat superlangzaam dus morgen in Bend probeer ik dat wel even in te halen.